Efter mina små politiska inlägg igår så träder jag in på den rätta vägen igen, för även om det är aktuellt så är det lite bilar jag ska tala om.
Såg att Bilia ska ha provkörningshelg i helgen, så gissa vem som ska dit…
Ok det är en hel del nya bilar jag provkört under mitt liv,men dom som satt intryck har mest varit dom väl begagnade som jag satt min fot i. Och naturligtvis så finns det en uppsjö av affärer jag ångrat jag gjort men också jag inte gjort.
Dit hör en kombinerad affär, under dödsryckningarna av 90-talet (läs december 99) så bytte jag arbete, och eftersom jag varit välsignad med tjänstebil under det tidigare arbetet (it-nörds företag) så blev det akut att skaffa nåt att föra fram min kroppsliga uppenbarelse i.
Och eftersom jag har en viss förkärlek för lite mera underdog bilar så kollade jag extra mycket på Alfa Romeo, och då både alfa 75 modellen samt alfa 164, så jag hittade 2 st objekt som verkade inspirerande, den ena stod i trelleborg, och den andra i Malmö.
Åker till trelleborg för att provköra, och lyckas naturligtvis pricka in den timma som bilhandlaren föder sitt ego med mat.
Så efter en lång väntan i min tjänsteford så får jag känna på den, det var en 164 TS dvs twinspark dubbla tändstift per cylinder (kul lösning) det som tilltalade mig var att just 164 var ett samprojekt mellan saab (9000) Fiat (croma) Lancia (Thema) så vissa saker på botten plattan passar. Varning nummer 1, den startar inte, bilen hade stått där länge, det är ju inte en av dom mest eftertraktade begagnade bilarna direkt. Men med lite hjälp från batteriladdare så smäller den igång. Körningen går väl hyffsat, kopplingen är på g att ge upp, det finns oljeläckage på toppen (varning nr2 på alfa) men den går bra.
Bilhandlaren vägrar pruta, så han fick behålla den.
Nästa bil var en Alfa Romeo modell 75 3.0 V6, kul bil med motor fram och växellåda bak (samma låda som lånades av Volvo för deras koncept 360 en gång i tiden den konceptbilen hade prv 6:an “PRV = Peugeot, Renaul & Volvo slut på historie lektionen) en välbalancerad bil, sköööön att köra underbar på vägen, och snabb för en så pass gammal bil, problemet, den hade varit stulen, så alla lås såg ut som skräp. Samtidigt började min släkt undra hur långt mitt intelligensdegenering gått, och mina bilval började ifrågasättas.
Så i brist på självkännedom så plockas på måfå en “normal” bil fram hos en hästhandlare i malmö, en Audi 80 1.8 S (s=sliten) svart med lagomt sliten inredning, och då kopplas min selektiva syn in, jag ser inte skitbilen jag ser nåt annat.
Efter en dels förhandling så byter pengar och bil ägare och jag får en ny stackare att ta hand om.
Alla provkörningar hade gått bra och jag var mera inställd på mitt nya jobb för att se dom små tecknen på att audin inte direkt var någon limousine, en dag på väg från jobbet så hostade bilen till och sedan komm ett vrål under bilen som kunde väcka döda, på en topptrimmad v8 är det väl ganska charmigt men på en audi 80 mest patetiskt, det visade sig att man lagat skarven mellan främre ljuddämparen och främre röret med avgaspasta, och främre röret var helt slut, bara att byta…..
Sedan började uppföra sig knepigt, tjuvstanna gå varm, tills en dag då den bara dog, kamremmen var av. nytt byte men bilen stod mig upp i halsen.
Bytte bort den mot en Audi 90 2.3 E som gick som ett skollat troll, och jag var nöjd….
-=MotorManiac=-