Publicerad den

Olja Det går bättre med lite smörjning!

Olja!

Att bilmotorn mår bättre när den får olja är rätt naturligt, men då ska man inte fuska som jag nu gjort ett bra tag med bruksbilen, ja om ni kommer ihåg min Hyundai I30 crdi som tuffar fram med oljebrännare efter vägen (japp det är en diesel)

motorolja
Olja

När oljan är svartare än tjära när man kollar på oljestickan så är det en klar varning att man låtit det gå för lång tid mellan bytena och helst då i en dieselbil som sliter rätt hårt på motorn om den inte får rätt smörjning.

Så hur vet man att det är rätt olja som man häller i bilen då? Ja man kan ju alltid ta en titt på sidor som skriver om just motorolja och leta upp rätt bilmärke och motorstorlek och se vilken kvalitet som ska vara i hjärtat av bilen, eller annars så brukar det stå i instruktionsboken (jag undrar hur många som har den hemma helst då man söker online efter just dom saker som behövs till bilen)

Nu vet jag att det är många som lämnar in bilen och sköter servicen på det sättet, men det är rätt lätt att göra det själv hemma eller på någon gds verkstad i närheten (och man sparar naturligtvis en hel del pengar också) och när du ändå är inne och letar olja så kanske det kan kännas ännu mera rätt att beställa både olja och oljefilter (som man gärna byter samtidigt som oljan) och var hittar man sådant, ja varför inte hos 123 Bildelar.se där jag mellan varven brukar hitta dom saker som jag behöver till bilen, ja oavsett om det har varit till projektbilen (ja du kommer ihåg min Alfa 156:a?) eller om det är till bilen som fraktar kring mina nära och kära.

Hur Tjock olja ska man ha (eller vad ”SAE” jag?).

Om man nu tar en titt i instruktionsboken till bilen så ska det stå vilken olja man ska använda (ja oftast till och med vilket märke det ska vara på oljan, men det ska man kanske ta med en nypa salt)

Så om det nu står SAE 0w – 40 så innebär det att olja i det fallet är en vinterolja (japp marknadsföringsknepet är att w står för winter) med en viss viskositet (tjocklek) vid 40 plusgrader och smörjegenskaper som fungerar helavägen ner till minus 45 grader (Celsius)

Naturligtvis gäller det här för standardbilar, om man nu som jag brukar bygga om och ”förbättra” egenskaperna på bilen så blir det här med just smörjmedel lite mera skräddarsytt, och då börjar man faktiskt titta på högprestanda oljor, för när man börjar laborera med just hästkrafter vridmoment och prestanda så händer lite mer saker i just motorn, ja det slits lite mera plus att det blir mer värmer och andra aspekter som man ska ta hänsyn till för att grejorna faktiskt ska hålla ihop.

Ett rätt kul fakta för den som är intresserad (och som kanske köper begagnade bilar) så ska man hålla lite koll på om den som säljer bilen har hällt i lite tjockare olja, ett vanligt knep när en bil börjar bli sliten är att man faktiskt använder tjock olja för att dölja om motorn börjar bli lite sliten, dvs knackningar och hydraul trycket blir lite högre och knackade ventiltryckare och liknande brukar bli tysta.

Så tips från Coachen är att om du ska köpa en begagnad bil och säljaren har varmkört bilen innan du kommer fram (varm olja flyter ju lättare) så bör du bli lite hmm fundersam.

wp-1459090672941.jpg

Så olja kan vara en hel vetenskap, men håller man sig till rätt olja för rätt motor så brukar det bli bra i slutänden