Planeringen kring Projekten börjar äntligen ta lite form, det blir kring dom 2 “överlevande” bilarna som jag råkar ha på parkeringen så låt nu MotorManiac presentera….
MotorManiac Proudly presents
Projekt SledgeHammer
Bas: Mercedes 230E W124 1988
Exteriört: En studie i Tyskstukande utan dess like 🙂 (tyskstuk = sänkt bil breda fälgar med smalare däck bl.a) men med influenser från CalLook bilarna på det gyllene -80 talet
Interiört: Modernisering av den buteljgröna fasa som dagen inredning innehåller samtidigt som det ska bli lite mera tekniska leksaker (instrumentering OBD2 mm)
MotorMässigt: Nej en 2.3l Mercedes motor med mekanisk insprutning gör i alla fall inte mig glad, så det måste göras nåt åt röran innanför huven, och ja jag är medveten om att det lär gnisslas tänder på diverse mercedes forum kring mina ev planer på en Volvo motor eller nåt roligare .
Extra: Bil-Pc projektet kommer plockas in i den här också som liten bonus…
Projekt Rover SkunkOps
Basen är en Rover 214SI , problemet är just att Rover inte existerar längre (förutom som köpt varumärke i Indien) så där börjar naturligtvis dom “små” problemen,
Så varför just en Rover? Jag gillar modellen plus att det inte står Honda eller liknande på den (trots likheten) , det här projektet blir lite mera kreativt än “SledgeHammer” dito.
SkunkOps :
Namnet är Inspirerat av 2 saker, Lokheed Martins “SkunkWorks” avdelnin och naturligtvis Pepe Le Pew den kärlekskranke skunken.
Och vad ska det nu bli av det? Ljuv musik (hoppas jag) och kreativa visioner.
- Motorbyte (Civic, CRX med subframe och nya fästen)
- Drivlina (Civic, Honda , likheten gör att det bör fungera)
- Bromsar (jodå den ska stanna också)
- Prestanda (för att matcha Bromsarna)
- Bekvämlighet (skålat , lättat och med en massa attityd)
- Stealth (Kolfiber är trevligt och matta färger eller)
Så idéerna är många och det kommer vara en rätt rejäl resa innan den här kommer vara klar, men just att utgångsobjektet är en “utdöende art” gör naturligtvis att det känns lite mera inspirerande, rent praktiskt kommer det innebära registrering som amatörbygge då det lär bli tveksamt att få fram papper på effektgränser mm.
Så nu börjar resan mot .. ja vem vet, det kommer bli en hel del nya idéer baserade på just IT tänkandet i bägge projekten med positioneringstjänster och en möjlighet att kunna följa på ett annorlunda sätt än vad Ni läsare kommer vara vana vid.
Inga hemligheter utan full “Transparens” så allt kommer uppdateras via Den här sidan, Motormaniac sidan på Facebook och Google+ och naturligtvis dom så snabba tankarna på twitter…
Nu Kör vi…