Publicerad den

Volvo 360

Volvo 360 pensionärs-limousinen n:o 1

 

Jo som många kanske har förstått så har jag en förkärlek för bilar som kanske har ett utseende knappt en mor (eller designer) skulle kunna älska och vid sidan om KaOs Forden så har jag letat efter ovanstående bil rätt länge, japp en 360 gärna 3 dörrars modellen (hmm varför kallas det 3 dörrar, har aldrig varit med om att någon kilvit in genom bakluckan ja förutom vid igenfrusna dörrar då)

volvo 360

 

Med motorn fram och växellådan och bakaxel skruvad i ett (De Dion axel) och hopskruvad i Holland så var bilen i sig rätt komplicerad, tidigare har jag ägt den mindre modellen dvs en 343 fån det gyllne året 1979, den hade inte lika kul motor som 360 modellen som hade B19 spis (343 modellen hade en 1.4 liters mini motor) och jo jag har tagit död på diffen på den efter ett misslyckat försök att gnälla lite med däcken på den 🙂

Så tillbaka till ämnet, vad i hela …. ska jag då med en 360 Volvo till, naturligtvis så finns det en massa trevliga tankar kring just den modellen.

Tex att sätta ihop en 363 version, ja precis som den konceptbil Volvo gjorde en gång i tiden med den berömda PRV 6.an innan för huven och växellåda om jag inte missminner mig från Alfa Romeo 75 för att klara av vrid och hästkrafter.

Eller varför inte bygga en trevlig Drift bil av en 360 dvs kränga in en B230ET spis innanför huven och plocka in endera en konventionell växellåda (svetsa om lite golv har väl aldrig skadat någon?) och en diffad bakaxel (ja det ska fungera med originalet också enl 360 klubben har jag för mig)

volvo 360

 

För just B19 modellen har den sköna egenskapen att den låter den lite större (till volymen) motorn glida ner innan för huven på den och med tanke på vikt så kan det bli något riktigt trevligt, ja om man nu kompletterar med bromsar mm som ger möjligheten att få stopp på det hela när man vill också 🙂

Jaja nu ska det sättas igång med KaOS projektet först och sedan får vi se om det finns plats för en 360 …